woensdag 1 maart 2017

Creatief begaafde kinderen

Mensen zijn allemaal verschillend, bij baby's zie je al duidelijk karakterverschillen. In mijn opvang heb ik vooral kleine kinderen: peuters en kleuters en soms baby's. Wanneer een kindje start in de opvang is er altijd een periode dat we elkaar allemaal moeten leren kennen. Soms gaat dit heel snel, bijvoorbeeld wanneer je elkaar meteen aanvoelt of wanneer een kindje heel open is en gericht is op communicatie. Soms duurt het wat langer omdat je niet altijd met alle kinderen meteen op 1 lijn zit of omdat ze vrij gesloten zijn, nog heel erg in hun eigen wereldje.

In mijn opvang werk ik met kinderen door ze te observeren en in te springen op behoefte. De meeste ouders weten wel dat het soms even duurt als er een nieuwe fase is in de ontwikkeling voordat je weer een fijn ritme hebt gevonden. Dit is mijn werk. Telkens weer het ritme opnieuw uitvinden, iedere keer als er een nieuw kindje bij komt gebeurt dit weer opnieuw. Elke nieuwe fase van het kind gebeurt dit ook weer opnieuw. Na jaren ervaring lukt dit meestal vrij snel. Maar...  Dan zijn er in mijn opvang vaak kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben of hoogsensitief zijn en dan is het verhaal toch anders. Deze kinderen hebben andere behoeften dan regulier. Ze denken anders dan gemiddeld. Voor deze kinderen is het nog belangrijker dat ik observeer en inspring op behoefte. Ik doe dan ook vaak research, wat kan ik het beste wel en het beste niet doen? Moet ik meer structuur aanbieden of juist minder? Moet ik ze meer aanbieden op cognitief gebied of meer op creatief gebied?

En dan dat laatste, creatief begaafden vallen in een hele kleine groep. Struin het internet af en je vind erg weinig informatie en nog minder opdrachten of ideeën om deze kinderen te stimuleren. Ons onderwijssysteem is dan ook meer ingericht op het cognitieve vlak voor de gemiddelde leerling. En de opdrachten op internet en in boeken sluiten hier bij aan. Er zijn diverse lijstjes te vinden die je laten zien hoe een intelligente leerling denkt in vergelijking met een hoogbegaafde leerling en een creatief begaafde leerling, maar dan heb je het wel ongeveer gehad. In het engels is er iets meer te vinden. Maar mijn taak is in dit geval het wiel opnieuw uitvinden.

Wat zijn nu de grote lijnen in het aanbod? Omdat mensen allemaal verschillend zijn is dit aangepast aan het kind. Ik las in het engels 2 voorbeelden van aanbod aan creatief begaafde leerlingen en het eerste wat opvalt is dat dat toch erg gericht is op de talenten en interesses van dat kind. En dat is ook goed. Je zult altijd je eigen observaties en denkwerk moeten doen.

1 ding waar je nooit de fout mee in kan gaan is lezen! Lezen, lezen, lezen. Wij lezen dan ook altijd veel, wil je weten wat we lezen? Op de facebookpagina van Uil & Elf deel ik regelmatig onze boeken, op dit blog hou ik bij welke boeken we hebben getipt.

Ik neem mijn dochter regelmatig mee naar theatervoorstellingen, musicals en andere creatieve shows. De Mad science shows zijn ook erg leuk en leerzaam. Creatief is niet alleen beperkt tot muziek, theater en kunst. Creativiteit vind je ook in de wetenschap.

Nu hebben we luisteren en kijken gehad, dan hebben we natuurlijk het doen. Er wordt genoeg gedaan door de kinderen, fantasie in overvloed. Maar hoe stimuleer je nu tot het leren van nieuwe skills en hoe daag je uit? We hebben door het luisteren en kijken al veel inspiratie op gedaan. Hoe zet je dit om tot doen?

Er zijn natuurlijk lessen om te volgen. Muziek, dans, toneel, circusles etc. Bij Teylers museum in Haarlem zijn regelmatig workshops voor kinderen vanaf 4 jaar. Een kind van 3 met een voorsprong kan veel van de workshops ook prima volgens met begeleiding van een ouder. Wij hebben er al een heleboel gedaan en ik ben erg te spreken over Annemarie haar passievol geven van deze workshops. Ze verteld iets over wetenschap, (In het Teylers museum kun je dan alle kanten op, want daar hebben ze een enorme verzameling.) en daarna verteld ze over het doen en kun je aan de slag met een knutsel of experiment. In jou stad of dorp worden misschien ook interessante workshops gegeven.

Je moet zelf ook een beetje creatief zijn. En tijd steken in research. Ik verzin soms zelf opdrachten. En soms pluk ik inspiratie van internet. Sjakie en de chocoladefabriek is een boek wat hier erg in de smaak viel. In het engels zijn er bij dit boek lesson plans. 1 van de opdachten was om te verzinnen hoe een chocoladepaleis steviger gebouwd had kunnen worden. Tijdens de denkopdracht werden stalen pennen verzonnen om het paleis steviger te maken en werd de chocolade gemengd met cement. Ik laat deze opdrachten dan opvolgen door praktijk. Mengt chocolade echt met cement? En als het hard wordt is het dan ook echt stevig? De meeste kinderen zijn dol op experimenten en ze leren er heel veel van.

Vind je jezelf niet creatief of heb je te weinig tijd om allerhande opdrachten te verzinnen? Dit blog van mij is bedoeld als inleiding op de creatieve opdrachten die ik van plan ben regelmatig te delen, dus volg vooral 1 van mijn facebookpagina's om mee te lezen. :)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten