zondag 18 mei 2014

Je kind zinvoller laten spelen - 2 - speelgoed opruimen

Zie hier dag 1 van An everyday story: klik
En zie hier dag 2: klik


Op dag 1 is er een vraag die beantwoord moet worden: Waarom wil je iets veranderen aan de speelervaring van je kind?
Voor mij is dat om de optimale gelegenheid te bieden aan de kinderen voor leerervaringen in rust, geborgenheid, harmonie, plezier en met veel ruimte voor fantasie, creativiteit en vrij spel.

Dag 2 - Speelgoed opruimen dus.

Wij doen dat regelmatig, vanwege beperkte ruimte. En ik merkte al snel de enorme voordelen hiervan. Vooral het minderen van speelgoed gaf veel voldoening. De vloer is leeg, alles is zo weer opgeruimd en... de kinderen spelen langer, fantasierijker en met veel plezier. Want zoals Kate ook al aangeeft in haar blog, het werkt gewoon prettiger als je keuken (oid) opgeruimd is.

Omdat ik hier vaak mee bezig ben hebben wij inmiddels het speelgoed gereduceerd tot:

1 mand met verkleedkleding en speelzijde
1 mandje met poppenkleding
1 open kast met alle knutselspullen
1 vensterbank met mooi houten speelgoed
1 tafeltje op een plek waar de kleintjes niet komen met lego
2 hanging baskets met alle poppen aan de muur
1 leeshoekje met boeken


Wat ik nog niet had gedaan was de tuin. In de tuin hebben wij een mudpie kitchen, een kleine trampoline en een schommel.
In de tuin is het altijd een chaos. Speelgoed ligt overal, modder en water liggen overal en de bak zand verdwijnt ook altijd alsof het verdampt... Met andere woorden, hier wordt graag en intensief gespeeld door 4 meiden en minder vaak opgeruimd...

 Alles bij elkaar geveegd.

Een vuilniszak pakken is de eerste stap. Of eigenlijk was de eerste stap het bestellen van een enorme tas, die als strandtas dienst gaat doen. :) De troep heb ik er tussenuit geplukt en weggegooid. Dan ga ik schiften.

Emmer, schep, hark en vorm gaan in de strandtas. Theeservies gaat in het keukentje. 1 bal gaat in de strandtas, de andere in de tuinkast. Pannetjes gaan op het keukentje. De ijsvormpjes worden enorm veel gebruikt en blijven ook in het keukentje.

De taartbak is bijgevuld met zand.


 
  Stenen en schelpjes bij elkaar in een bak.


 De teil gevuld met water en alweer halfleeg.


 Speelgoed opruimen trekt direct de aandacht. Er is na mijn opruimsessie meteen uren mee gespeeld.

De helft van het speelgoed ging in de strandtas en het is dan na al het spelen niet meer zo netjes als toen ik pas klaar was, het is niet meer zo'n mijnenveld als het eerst was. :D

Missie geslaagd!

2 opmerkingen:

  1. Ja dat ken ik wel, sowieso elke dag alles weer op z'n plek en dan elke paar maanden even omzetten, spulletjes naar de berging of helemaal weg en andere spulletjes weer terug. En nu (T is bijna 5) zijn mijn spullen ineens interessant geworden,. Ik vind hem regelmatig met een klein stoeltje vvoor de boekenkast om mijn beeldjes en prulletjes uit de kast te pakken. Van de week vond ik ook mijn setje zilverkleurige mini-vaasjes in mijn sloffen gepropt....:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ja de klankschalen stonden hier laatst in de vriezer. Ze mochten er niet uit, want er zat zelfgemaakt ijs in. <3

    BeantwoordenVerwijderen