dinsdag 20 mei 2014

Je kind zinvoller laten spelen - 3 - verbeter een speelplek

Zie hier improve a play space van An everyday story: klik

Dit wordt voor mij een makkie, want ik heb alle speelplekken al aangepakt de laatste maanden. ;)
Ik zal de belangrijkste even doornemen, wie weet doe je een leuk idee op.

Omdat het fijn is voor een kind zelfstandig bezig te zijn, heb ik alle knutselspullen naar de woonkamer gehaald. Ik haalde onze hele open kast leeg en zette van alle knutselspullen wat hierin. Het idee is dat het binnen handbereik staat en dat het zichtbaar is zodat het stimuleert met iets aan de gang te gaan.

Onderin liggen de werkboeken en papier in alle soorten en maten. Verder boven in staan dozen met potloden, stiften, kralen, knopen (dit ivm regelmatig aanwezige kleintjes) etc. Het krukje staat bij de kast.

Bij ons wordt aan de eettafel gewerkt, hier staat standaard een tray met de meest gebruikte spullen.

De boekenstandaard is ideaal om je boek duidelijk zichtbaar op te zetten en wordt ook gebruikt alle work in progress op te zetten, zodra de tafel leeg moet voor een maaltijd.

De verfspullen staan bij ons in een laag keukenkastje, makkelijk wanneer je klaar bent en het af moet wassen en opruimen. De voorraad staat in doorzichte plastic dozen in de voorraadkast, makkelijk te zien welke je moet hebben als er aangevuld moet worden.

Aan de muur achter de tafel hebben we staalkabels van Ikea opgehangen. Hieraan hangen we werk dat af is en foto's van de kinderen tijdens uitjes en bezigheden. Regelmatig zorgt dit ervoor dat ze zeggen: "Dat was leuk! Dat wil ik nog een keer doen!"


En zo heb ik meer plaatsen aangepakt, een tafeltje voor de lego met kussens om op te zitten op een plaats waar het niet erg is dat de legoblokjes op de grond belanden,
Het houten speelgoed is aantrekkelijk neergezet in de vensterbank en zo meer. Heel belangrijk is om de plekken goed opgeruimd te houden. Zo blijf het fijn er te spelen.

Denk er goed over na wat de kinderen leuk vinden om te doen en hoe je ze kunt stimuleren in hun spel en leerproces. En doe dit ook eens voor je eigen speel/werkplek! klik




Stiekem vond ik vandaag toch nog een verbeterpuntje. De spiegel die al eeuwen terug opgehangen moest worden, hangt nu op kindhoogte bij de mand verkleedkleding. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten