zondag 1 juni 2014

Je kind zinvoller laten spelen - 5,6,7 - kneden

Voor deze opdracht moet je minimaal 3 dagen het kneden met brooddeeg of playdough aanbieden.

Speel je vaker met speeldeeg? Verzin dan eens een nieuwe manieren van aanbieden. Leg er kralen bij, stokjes of steentjes. Zet het eens op de vloer klaar op een plastic kleed.

Maak je zelf brooddeeg, kleur het dan eens met voedingskleurstof, doe er eens glitter doorheen of gebruik  maizena voor extra zachte klei.

Iets klaar zetten in een leuke presentatie voor je kind, noem je een provocatie (Reggio Emilia).
Ik moet zelf telkens denken aan een quote van Confucius als ik hiermee bezig ben: "Elke waarheid heeft 4 hoeken. Als leraar zal ik je 1 hoek geven, het is aan jou om de andere 3 te vinden."

Ik zette voor mijn dochter de nieuwe natuurklei klaar die we binnen kregen. Het is dan wel geen speeldeeg, maar ik wilde haar iets nieuws aanbieden en brooddeeg hebben we al in alles soorten en kleuren gemaakt.


Ik legde het voor haar klaar op een spiegel met speciale tools en een bakje knopen en cakepop stokjes erbij (deze stokjes worden graag gebruikt tijdens knutsels, je haalt ze bij Xenos).
Het duurde even voor ze het ontdekte en toen ging ze ermee aan de slag. Er werden kleuren gemengd, ze draaide bolletjes en slangen. De klei is verrassend kneedbaar. Ze maakte een ijsje door er een stokje in te prikken en een bakje om zout in te doen.



De volgende dag wilde ze zelf kleuren uitkiezen. Ze koos geel, rood, groen en nog een roze pakje klei. De andere roze was gebruikt voor het zoutbakje en staat nu te drogen. Het spiegeltje wilde ze er ook weer bij, want dan kon ze het ook van een andere kant bekijken.

De klei ligt nu luchtdicht verpakt in de knutselkast en ze pakt het er nu regelmatig zelf weer uit als ze iets wil maken. Ik heb dus geen nieuwe provocatie meer gedaan. Wat ik wel doe om het spelen met klei te stimuleren is:

*Binnen handbereik opbergen
*Dingen die gemaakt zijn in het zicht uitstallen of
*Gemaakte foto's afdrukken en ophangen

Maak je brooddeegklei? Dit kun je het beste luchtdicht in de koelkast bewaren. Gripzakken zijn hiervoor ideaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten