zaterdag 7 januari 2017

De seizoenentafel

Een seizoenentafel, ook wel seizoenstafel, natuurtafel of natuuraltaartje genoemd, is een plekje in huis waar de natuur buiten zich binnen weerspiegelt.
De seizoenentafel wordt niet alleen gebruikt om de seizoenswisselingen in huis actief zichtbaar te maken voor kinderen, ze wordt ook gebruikt om de jaarfeesten zichtbaar te maken.


Voor kinderen is dit een hele mooie manier om feeling te krijgen met het ritme van het jaar. Welke dingen horen nu bij een seizoen en welke bij een jaarfeest? Ze kunnen actief deelnemen en hun natuurschatten op de tafel leggen of iets knutselen.

Ik heb onze versieringen, speelgoed en knutsels in 4 grote bakken opgeborgen in de voorraadkast. 1 voor de winter, 1 voor de yuletijd, 1 voor de lente en de zomer (want in de lente en zomer zijn we nu eenmaal meer buiten dan binnen) en 1 voor de herfst.
Het tevoorschijn halen van 1 van deze bakken voor een nieuw feest of seizoen is net zo heerlijk als je het zelf vroeger vond als de doos met kerstballen werd opgeduikelt.
Het geeft een sfeer van verwachting en de gezelligheid van samen inrichten.

Maar hoe doe je dat nu dat inrichten? Dat hangt helemaal af van wat voor jou passend is. Een mooie plek op de vensterbank waarop natuurlijk licht valt. Een speciale seizoenentafel die je ergens ophangt. Een plekje in de boekenkast of op het dressoir. Het belangrijkste is dat het op kindooghoogte staat. Je richt de tafel in met lappen stof in kleuren die bij het seizoen passen. Legt er de gevonden natuurschatten bij, zet er een passen prentenboek bij of houten en gevilte figuurtjes.

Maar wat doe je dan als je kleine kinderen hebt die de tere gevilte popjes in hun mond steken?
Als gastouder heb ik altijd kleine kinderen in huis. En heb ik allerlei manieren bedacht om toch een seizoenentafel in huis te hebben. Uiteindelijk heb ik nu 2 vitrinekastjes van Ikea laag aan de muur hangen, deze richten we samen in en dan doen we de glazen deurtjes (van veiligheidsglas) dicht.

Maar nu kunnen de kinderen er alleen naar kijken en dat is ook jammer toch? Om deze reden richt ik niet alleen seizoenentafeltjes in, maar heb ik ook speelgoed wat bij de seizoenen en feesten past.
Paashaasjes en babydieren van hout om mee te spelen voor de lente, sneeuwballen om binnen een sneeuwballengevecht mee te houden voor in de winter en meer.

En waarom heb ik nu 2 seizoenentafeltjes? Ik gebruik 1 van de tafeltjes voor het jaarfeest en 1 van de tafeltjes voor het seizoen. In een volgend blog zal ik vertellen hoe dat er nu in de wintermaanden uit ziet.




Wat kun je verder nog doen? Er zijn talloze ideeën om je huis creatief in te richten per seizoen/feest. Ik maak vaak een raamtekening, of een bordtekening. Ik heb in mijn ramen takken hangen, waar we ieder seizoen andere figuren aan hangen. En ik heb hoog op de kast ook nog een gezellig plekje waar mijn spullen staan, zoals kaarsen, een vaas met (nep)bloemen, een houten boom die we samen ieder seizoen de juiste aankleding geven, in de herfst knipten we bijvoorbeeld oranje en gele blaadjes en plakten deze erop. Nu is de boom kaal, maar wel versierd met kleine hertjes.

Genoeg mogelijkheden dus om het ritme van het jaar samen op een creatieve manier zichtbaar te maken in huis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten